Social Media και ψυχολογία καταναλωτών.

 





Social Media και ψυχολογία.

Αναμφισβήτητα, τα social media αποτελούν έναν σημαντικό παράγοντα διαμόρφωσης της συλλογικής ψυχολογίας, με δεδομένη τη μαζική επίδρασή τους στον σύγχρονο χρήστη. H online ζώνη έχει εισχωρήσει σε τέτοιον βαθμό στην οffline, με αποτέλεσμα τα όρια μεταξύ της σύνδεσης στο διαδίκτυο και της πραγματικής ζωής να είναι πλέον λεπτά.

Αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής μας τα τελευταία χρόνια αλλά, αδιαμφισβήτητα, τα social media έχουν καταφέρει να επηρεάζουν την ψυχολογία μας σε σημαντικό βαθμό, προκαλώντας σε πολλούς ανασφάλεια, εμμονές, στρες και θλίψη.

Οι χρήστες, ολοένα και συχνότερα μάλιστα, εμφανίζουν και συμπτώματα εξάρτησης, σύμφωνα με επιστημονικές έρευνες που διεξήχθησαν, αφού 6 στους 10 (63%) Αμερικανούς συνδέεται καθημερινά στο Facebook και 4 στους 10, περισσότερες από μία φορά κατά τη διάρκεια της ημέρας. Την ίδια στιγμή, οι επιλογές αλληλεπίδρασης που έχει στη διάθεσή του ο κάθε χρήστης (τα likes, τα comments, τα posts κοκ) «γεννούν» την ανάγκη της επανάληψης και διευρύνουν την εξάρτησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, λόγω της επιθυμίας του για αποδοχή και αυτοπροβολή. Δεν είναι λίγες οι φορές που ο χρήστης φτάνει σε σημείο να συγκρίνει τη ζωή του με τις εκδοχές που οι υπόλοιποι παρουσιάζουν στα social media, οι οποίες συχνά είναι πλασματικές και δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα.

Όπως γίνεται αντιληπτό, αυτός ο «φαύλος κύκλος» της σύγκρισης που οδηγεί σε αλλαγές του τρόπου αντίδρασης και συμπεριφοράς αναδεικνύεται εξαιρετικά ψυχοφθόρος για τον καθένα, καθώς τον κάνει να αισθάνεται «γυμνός» χωρίς τη χρήση των social media σε καθημερινό επίπεδο και «ανίκανος», αν δεν επιτύχει να προσαρμόσει τον εαυτό του στα πρότυπα των άλλων χρηστών.

Επιρροή στις αγοραστικές συμπεριφορές.

Σήμερα, οι καταναλωτές που στη πλειοψηφία τους είναι και χρήστες των social media πριν προβούν στις αγορές τους πραγματοποιούν μια έρευνα μέσω facebook, instagram. Εκεί μπορούν να βρουν φωτογραφίες απο χιλιάδες προϊόντα που τους ενδιαφέρουν, να κάνουν αναζήτηση τιμής και να διαβάσουν κριτικές άλλων αγοραστών, πράγμα πολύ σημαντικό μιας και έτσι μπορούν να καταλάβουν αν το εκάστοτε προιόν είναι καλό ή όχι.
Ένα μεγάλο ποσοστό των χρηστών επηρεάζεται απο τα social media πριν αγοράσει κάποιο προιόν, καθώς πλέον υπάρχουν συγκεκριμένα πρότυπα ομορφιάς και στύλ που θέλουν να ακολουθήσουν. Για αυτό το λόγο ο καταναλωτής λαμβάνει υπόψη του τι προβάλλεται στα social media περισσότερο, βρίσκει αυτό που αντιστοιχεί στο στύλ και τη προσωπικότητα του και το αγοράζει. Με αυτό το τρόπο γίνεται αποδεκτός απο το υπόλοιπο κοινωνικό σύνολο.

Συμπέρασμα.

Συνοψίζοντας, μπορεί το φαινόμενο των social media να είναι σχετικά πρόσφατο, σίγουρα, όμως, μπορούμε να έχουμε μία αρχική εικόνα για την επίδρασή τους στην ψυχολογία του χρήστη. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν αλλάξει δραστικά τον τρόπο με τον οποίο επικοινωνούμε αλλά και προβάλλουμε τον εαυτό μας. Είτε θετικές, είτε αρνητικές, οι συνέπειές τους στην ψυχολογία μας είναι εμφανείς. Από τη μία πλευρά, υπάρχουν τα κοινωνικά δίκτυα που διασκεδάζουν τον χρήστη, καταργούν την απόσταση, προσφέρουν ελευθερία στη διακίνηση της πληροφορίας και αμεσότητα στην ενημέρωση. Από την άλλη πλευρά, όμως, ασκούν κοινωνική πίεση λόγω των προτύπων συμπεριφοράς που προωθούν. Γι’ αυτόν τον λόγο, κρίνεται αναγκαίο να επικεντρωθούμε στην πρώτη πλευρά τους και να διαχειριζόμαστε με κριτικό πνεύμα κάθε τι που προβάλλεται μέσα από αυτά.

Στο Think Social.Lab αναγνωρίζουμε ότι η χρήση των social media μπορεί να λειτουργήσει αφενός ως ένα μέσο ενημέρωσης και ψυχαγωγίας, αφετέρου ως ένα αποτελεσματικό εργαλείο προώθησης προϊόντων και υπηρεσιών με ευφάνταστους και δημιουργικούς τρόπους.


Κείμενο : 

Μαρία - Αποστολία Γαλαζούλα

Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Copywriter of Think Social. Lab

https://www.facebook.com/alexandri.kavvada.social.media.lab

https://thinksociallab.gr/








Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις